Ślad węglowy samochodu elektrycznego – jak bardzo eko są te auta?

Wiktoria Pilch
ślad węglowy samochodu elektrycznego

Na ślad węglowy samochodu elektrycznego składa się emisja przy jego produkcji i w czasie użytkowania. Brak emisji szkodliwych spalin nie oznacza jednak, że pojazd nie przyczynia się do zatruwania środowiska. Jak to możliwe? 

Transport należy do dziedzin, które mają największy wpływ na zanieczyszczenie środowiska naturalnego. Emitują tylko nieco mniejszą ilość szkodliwych gazów cieplarnianych na kilometr podróży niż samoloty. Jak w tym zestawieniu wygląda ślad węglowy samochodu elektrycznego? Czy rzeczywiście można w tym przypadku mówić o ekologicznym charakterze takich pojazdów? Sprawdź!

Ślad węglowy samochodu elektrycznego – jak jest obliczany? 

Samochód osobowy to wynalazek, który całkowicie zmienił sposób postrzegania transportu przez ludzi. Pozwala na swobodne i wygodne poruszanie się na duże odległości. Kosztem takiego podróżowania jest jednak emisja spalin, które powstają ze spalania pochodnych ropy naftowej. Ciemne i niebieskie spaliny wydobywające się z układów wydechowych nie pozostawiają wątpliwości, że samochody nie są przyjazne dla środowiska. A jak w tym zestawianiu wygląda ślad węglowy samochodu elektrycznego, który nie potrzebuje ropy do poruszania?

Jak obliczyć ślad węglowy auta elektrycznego?

Samochody elektryczne już kilkadziesiąt lat temu zostały okrzyknięte pojazdami przyszłości. Jednak dopiero od niedawna potrafimy produkować silniki i akumulatory, które pozwalają na utrzymanie w autach elektrycznych komfortu jazdy podobnego do samochodów spalinowych. Czy zatem podobne procesy produkcji sprawiają, że ślad węglowy samochodu elektrycznego może być znacznie niższy od standardowych pojazdów? Jak można to policzyć?

Warto przypomnieć, że obliczanie śladu węglowego polega na zsumowaniu emisji szkodliwych gazów na każdym etapie jego działania. Wynik przedstawiany jest w formule „od kołyski po grób”, zatem pod uwagę bierze się wydobycie surowców, proces produkcji, a także użytkowanie i utylizację. Dla ułatwienia obliczeń i przedstawiania zależności, ślad węglowy samochodu elektrycznego podzielimy na etap produkcji i użytkowania. 

Ślad węglowy samochodu elektrycznego – produkcja

Produkowane obecnie pojazdy elektryczne nie różnią się znacząco wyglądem od samochodów z silnikami spalinowymi. Produkowane są w tych samych fabrykach, na jednakowych taśmach i używa się do ich wytworzenia tych samych materiałów. Czy zatem można powiedzieć, że ślad węglowy samochodu elektrycznego na poziomie produkcji jest taki sam, jak pojazdów spalinowych?

Nie jest to prawda i niestety fakty przemawiają na niekorzyść elektryków, a tym bardziej pojazdów hybrydowych. Osią problemu są akumulatory trakcyjne, przy których wytworzeniu powstają ogromne ilości CO2. W pojazdach spalinowych nie ma tak zaawansowanych akumulatorów, dlatego po opuszczeniu zakładu produkcyjnego z większym śladem węglowym wyjeżdżają elektryki. 

Ślad węglowy samochodu elektrycznego – użytkowanie

Kolejną częścią składową całkowitego śladu węglowego samochodu elektrycznego jest emisja gazów cieplarnianych w czasie użytkowania pojazdu. Cicha praca silnika elektrycznego i brak uciążliwych spalin sprawiają, że użytkownicy chętnie mówią o ich ekologicznym charakterze. Tymczasem często zapominają, że brak widocznej emisji spalin w czasie jazdy nie oznacza, że nie było jej wcześniej. W końcu produkcja prądu nie jest bezemisyjna. 

Wpływ sposobu produkcji prądu

Nasza gospodarka energetyczna jest w ponad 80% oparta na węglu. Zatem w czasie ładowania samochodu elektrycznego istnieje ogromna szansa, że przy produkcji prądu wyemitowano spore ilości CO2. Specjaliści wskazują, że wyprodukowanie 1 kWh prądu elektrycznego generuje prawie 1 kg dwutlenku węgla do atmosfery. Przy średnim zapotrzebowaniu na energię ślad węglowy samochodu elektrycznego wynosi prawie 200 g na kilometr trasy, a to jest porównywalne z dużym samochodem spalinowym

Jak sprawić, by ten parametr był lepszy?

Ślad węglowy samochodu elektrycznego może być niższy, jeśli miks energetyczny będzie w większym stopniu opierał się na OZE. Pojazdy elektryczne poruszające się w USA i wielu krajach UE ograniczają emisję nawet o 80% względem aut spalinowych. Jeśli do ładowania akumulatorów będziemy stosowali tylko fotowoltaikę i energię z wiatru, ślad węglowy samochodu elektrycznego będzie znacznie niższy, niż aut spalinowych i hybrydowych. 

Ślad węglowy samochodu elektrycznego – podsumowanie

Europa do 2050 roku zamierza osiągnąć neutralność klimatyczną, a jednym z założeń jest ograniczenie emisji CO2 pochodzącego z transportu. Jednak takie założenie nie będą miały przełożenia na fakty, jeśli będziemy korzystali z silników hybrydowych i nieodnawialnych źródeł energii. Tylko inwestycje w OZE i całkowita rezygnacja z silników spalinowych niosą nadzieję na ograniczenie śladu węglowego transportu.

Powiązane:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Related Posts