Ślad węglowy samochodów elektrycznych – czy emisja CO2 jest tutaj problemem?

Wiktoria Pilch
ślad węglowy samochodów elektrycznych

Ślad węglowy samochodów elektrycznych to zjawisko, o którym warto powiedzieć więcej. Co prawda tego typu auta nie są w pełni zeroemisyjne, jednak mają sporo przewag nad spalinowymi. Ile CO2 emitują takie pojazdy? Sprawdź!

Pierwszy samochód elektryczny, powstał w latach 1832-1839. Na masową produkcję takich maszyn trzeba było jednak czekać przeszło półtora wieku. General Motors swoim EV1 debiutował w roku 1996. Prawdziwy przełom nastąpił osiem lat później, kiedy inny amerykański producent pokazał światu pojazd mogący przyjechać na jednej baterii ponad 300 km. Czy na etapie produkcji Martin Eberhard, czyli założyciel Tesla Motors, miał na uwadze ślad węglowy samochodów elektrycznych? Odpowiadamy i przewidujemy, jak może zmienić się motoryzacja, jeśli będzie podążać za ekologicznymi trendami.

Co przyświecało twórcom samochodu elektrycznego?

Według Ashlee Vance, czyli twórcy biografii Elona Muska, Eberhard i jego partner biznesowy Marc Tarpenning byli przerażeni ilością dwutlenku węgla, jaka przedostawała się do atmosfery przez samochody spalinowe. Chcąc stworzyć coś przełomowego, zaprojektowali i stworzyli pierwszego „elektryka”. Mimo że początki nie były usłane różami, zimą 2020 roku z taśmy produkcyjnej zjechał milionowy egzemplarz samochodu z silnikiem elektrycznym. To tylko pokazuje skalę, z jaką Tesla Motors stara się działać na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych. Samochody z silnikiem Diesla coraz częściej wypierane są właśnie przez te z napędem elektrycznym.

Co to jest ślad węglowy samochodu elektrycznego?

Ślad da się policzyć dla właściwie dowolnego podmiotu, którym może być miejsce, osoba, wydarzenie, organizacja czy rzecz. Efektem obliczeń jest wskaźnik mówiący o tym, jak bardzo dany podmiot przyczynia się do emisji CO2 (i innych szkodliwych substancji) do atmosfery. Wyraża się go jako ekwiwalent dwutlenku węgla, a badany obiekt musi przejść cały cykl życia. Niski ślad węglowy samochodu elektrycznego przemawia zwolenników nowych i ekologicznych technologii Przeciwnicy wskazują jednak, że samo uzupełnienie energii akumulatorów i jej produkcja pozostawiają wiele do życzenia.

Jak policzyć całkowitą emisję cyklu życia samochodu?

Do tego typu obliczeń odpowiednie są kalkulatory. Uwzględniają one czynniki wpływające na końcowy wynik poziomu emisji gazów cieplarnianych. Jednak to nie wszystko. Na pełny cykl życia samochodu składa się również proces produkcji. Aby wyprodukować akumulator do samochodów typu plug-in, trzeba wyemitować do atmosfery więcej gazów szklarniowych niż w przypadku aut spalinowych. Użytkowanie takiego pojazdu elektrycznego niweluje te straty. W Polsce energia pochodzi głównie z paliw kopalnych, co dość mocno podważa sens elektromobilności. Trend ten się jednak odwraca, a świadomość ekologiczna przekłada się na odpowiedzialność i większą uwagę co do pochodzenia źródeł energii.

Porównanie aut spalinowych i elektrycznych

Emisje z „elektryków” są znacznie niższe niż te z pojazdów konwencjonalnych. Przeciętny samochód elektryczny w USA (w Polsce to wciąż mała grupa) emituje o połowę mniej gazów cieplarnianych niż auto z silnikiem spalinowym. W dodatku te nowoczesne maszyny nie emitują spalin z rury wydechowej, co oznacza, że ​​są bardziej przyjazne dla środowiska.Kolejną korzyścią zakupu samochodu z silnikiem elektrycznym jest ogromna oszczędność na zakupie paliwa. Auta na prąd nie generują zysków dla kompanii naftowych.Jeśli źródłem mocy „elektryka” jest zielona energia, ślad węglowy jest o wiele niższy.

Wady aut z napędem elektrycznym

Pojazdy, które są bardziej ekologiczne, mają również wady. To zwłaszcza ograniczony zasięg i czas potrzebny na „tankowanie” energią.

  1. Samochody ładują się godzinami, co może być niedogodnością, jeśli musisz gdzieś szybko dotrzeć.
  2. Co oczywiste, przed dłuższą podróżą będziesz potrzebować więcej czasu na zasilenie akumulatora.
  3. Dodatkową niedogodnością może być to, że Polsce jest dość ograniczona liczba miejsc, gdzie faktycznie można taki samochód ładować. Co prawda z roku na rok to się zmienia, ale wciąż daleko jest do ideału.

A co z ceną? Mimo że oszczędność w użytkowaniu w dłuższej perspektywie jest widoczna, to kwota za samo auto wciąż odstręcza potencjalnych nabywców. Kto może poprawić sytuację i sprawić, że takich aut będzie więcej?

CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu a elektromobilność

Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Jej główne cele to:

  • dobro interesariuszy;
  • ochrona środowiska;
  • wspieranie lokalnej społeczności.

W 2021 roku weszły w życie nowe normy emisji spalin, które mogą przełożyć się na lepszą sytuację rynkową aut elektrycznych i hybrydowych. Im wyższa będzie emisja dwutlenku węgla przez nowe auta, tym więcej klient za nie zapłaci. Właśnie dlatego firmy mogą rezygnować z pojazdów benzynowych i z silnikiem Diesla na rzecz tych, które wykorzystują odnawialne źródła energii i wystarczy je zasilać na stacjach ładowania.

Zakończenie

Przyszłość aut elektrycznych maluje się w jasnych barwach. Tesla Motors po chwilowych problemach finansowych zdaje się optymistycznie patrzeć w przyszłe lata, przecierając szlaki innym koncernom. Takie samochody pozostawiają mniejszy ślad węglowy o około 50 kWh/100 km od tradycyjnych aut. Ekologia to nie tylko odpowiedni miks energetyczny bazujący na OZE i czysta energia elektryczna czy recykling. Mniej CO2 gwarantują także elektryczne pojazdy. Może warto rozważyć stopniową zmianę swojej floty w firmie?



Powiązane:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Related Posts