CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, zyskuje coraz większe znaczenie. Dlaczego i czym tak naprawdę jest? Zrównoważony rozwój pomoże zarówno twoim pracownikom, jak i całemu otoczeniu przedsiębiorstwa.
Zaangażowanie społeczne to ważna marketingowa strategia. Zarządzanie przedsiębiorstwem należy zorganizować w ten sposób, aby twoi pracownicy byli odpowiednio opłacani, a godziny pracy sprzyjały ich życiu rodzinnemu. To jednak nie jest wszystko, na co musisz zwracać uwagę!
Czym jest CSR? Zadbaj o przedsiębiorstwo
CSR to skrót od angielskich słów corporate social responsibility. Ta koncepcja zakłada, że odpowiedzialność społeczna stoi również po stronie każdego przedsiębiorstwa. Wpływ na środowisko oraz otoczenie wokół nas jest niezwykle istotne dla wszystkich, także dla właścicieli firm. Dlatego odpowiedzialny biznes zakłada, że zarządzający przedsiębiorstwem powinien wychodzić z inicjatywą, dbając o swoje otoczenie. Można to robić na wiele różnych sposobów, o których warto pomyśleć jeszcze przed założeniem działalności.
Zasady społecznej odpowiedzialności – na czym to polega?
Zasady CSR to nie tylko działania dodatkowe, ale również sam sposób działania firmy. Dobre praktyki sprawią, że prowadzenie biznesu będzie zresztą łatwiejsze, ponieważ tak potraktowane osoby będą znacznie bardziej wydajne w pracy. Funkcjonowanie firmy, która chce dbać o relacje z otoczeniem powinno też opierać się na trosce o środowisko. Z tego powodu ważne jest, aby w zakładzie były np. segregowane śmieci i ograniczane zbędne zużycie wody.
CSR – społeczna odpowiedzialność to twoja inicjatywa
Twój biznesowy plan powinien zakładać również dodatkowe działania związane z CSR. Założenia na rzecz środowiska lub społeczności lokalnej nie tylko pomogą innym , ale przyczynią się też do zbudowania wizerunku firmy jako takiej, która dba o swoje otoczenie. Ten aspekt możesz z powodzeniem wykorzystać także w strategiach marketingowych. Z tego powodu temat społecznej odpowiedzialności nie powinien być ci obcy, nawet jeśli prowadzisz niewielką działalność. Nie da się ukryć, że to właśnie odpowiedzialność przedsiębiorstw ma olbrzymi wpływ na to, w jakim świecie żyjemy i jako właściciel firmy powinieneś dawać dobry przykład.
Dbaj o relacje z różnymi grupami społecznymi
Aby dbać o swoich pracowników i klientów, warto troszczyć się również o relacje z różnymi osobami. CSR zakłada pomoc różnorodnym grupom, np. osobom ubogim, jednostkom kulturalnym czy lokalnej społeczności. Staraj się angażować swoją firmę w akcje charytatywne i wolontariackie. Możesz wraz ze swoim zespołem zbierać fundusze na pomoc potrzebującym albo wziąć udział w zawodach sportowych. Dobrym pomysłem może być również sponsorowanie różnorodnych nagród. Jeśli twoja firma jest niewielka, nie musisz wcale wydawać dużo! Czasem wystarczy samo promowanie dobrych, społecznych inicjatyw.
Dbaj o społeczeństwo i środowisko wokół ciebie
Ważne jest także to, aby zadbać o otaczających cię ludzi i środowisko. Zacznij od małych zmian. Jeśli np. sprzedajesz w swoim sklepie konkretne produkty, sprawdź, czy możesz kupować je lokalnie. Warto wtedy przygotować półkę, na której będą znajdowały się rzeczy wyprodukowane ręcznie bądź żywność z okolicznych gospodarstw. Taka inicjatywa na pewno zostanie zauważona przez twoich klientów, a działanie na rzecz lokalnej społeczności szybko ci się zwróci. Innym dobrym pomysłem może być np. zamówienie ubrań ochronnych od polskiej firmy, zamiast wyprodukowanych w Chinach.
Zrównoważone zarządzanie surowcami to ważny element prowadzenia biznesu
Nie można zapominać, że CSR to także działania środowiskowe. Bardzo ważne jest, aby twoi dostawcy byli przedstawicielami firm, które dbają o planetę. Staraj się wybierać ekologiczne rozwiązania, np. zainstaluj fotowoltaikę. Zachęcaj również swoich pracowników, aby segregowali śmieci i ograniczali zużycie plastiku. Dobrym rozwiązaniem może być dodatkowe szkolenie, które pomoże im wprowadzić zmiany także w swoim codziennym życiu. Na tym możesz tylko zyskać!
Zasady etyki obowiązują w każdej dziedzinie biznesu
Zasady społecznej odpowiedzialności biznesu są właściwie bezpośrednio związane z etyką. Działania na rzecz społeczeństwa i środowiska są niezwykle ważne, ale chodzi przede wszystkim o to, by dbać o zdrowie i dobre samopoczucie swoje i swoich bliskich. Co ciekawe, istnieją normy CSR, które dokładnie określają, jak powinna funkcjonować firma. Z tego powodu warto zadbać o to, by im sprostać. To może być kolejny atut marketingowy dla twojego biznesu.
Norma SA 8000 dba o środowisko naturalne i pracownika
Jedna z najbardziej popularnych norm to SA 8000. Bierze ona pod uwagę m.in. brak eksploatowania dzieci i pracy przymusowej w korporacji. Określa również zasady dotyczące BHP w przedsiębiorstwie, brak dyskryminacji czy możliwość zrzeszania się pracowników. Nie bez znaczenia są też godziny pracy czy wynagrodzenie. W przypadku większych firm warto wyznaczyć osobę, która zajmie się kwestiami związanymi z CSR i będzie tym zarządzać na co dzień. Dzięki temu twoje przedsiębiorstwo zawsze będzie spełniało wszystkie normy!
Forum odpowiedzialnego biznesu – poznaj organizacje
Jako przedsiębiorca koniecznie musisz poznać Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Ta organizacja może pomóc ci w opracowaniu odpowiedniej strategii biznesowej oraz w zrównoważonym rozwoju twojej firmy. Twoje decyzje i działania w stosunku do społeczeństwa mają znaczenie i mogą wiele zmienić, o czym dobrze wiedzą członkowie organizacji. Z tego powodu warto zainteresować się jej działaniami, jeśli chcesz zatroszczyć się o dobro pracowników, społeczności oraz środowiska.
Wprowadzenie zasad CSR do twojego przedsiębiorstwa nie powinno stanowić większego kłopotu. Wystarczą jedynie chęci i dobrze opracowana strategia.
Powiązane:
- Czym jest norma SA 8000? Społeczna odpowiedzialność w biznesie
- Czym jest norma ISO 26000? Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności
- Narzędzia społecznej odpowiedzialności biznesu, czyli CSR
- CSR – przykłady społecznej odpowiedzialności biznesu w organizacji
- CSR w Polsce, czyli kto dba o dobre praktyki w biznesie
- Obszary CSR – czym zajmuje się społeczna odpowiedzialność biznesu?