Jaki cel mają projekty CSR? Najciekawsze przykłady z rodzimego podwórka

Wiktoria Pilch
projekty csr

Projekty CSR to idea stosunkowo nowa, jednak już ciesząca się zainteresowaniem przedsiębiorców. Idea społecznej odpowiedzialności biznesu ma pokazywać, że firmy nie są jedynie nastawione na zysk. Jak to zrobić obrazowo i z korzyścią dla wybranych grup? 

Projekty CSR to działania długofalowe nastawione na ocieplenie wizerunku firmy w oczach konkretnych odbiorców. Nie są typową reklamą i działaniem PR, ponieważ niosą ze sobą konkretne wydarzenia, korzyści i efekty. Choć wymagają poświęcenia ze strony przedsiębiorstwa, a często też nakładów finansowych, z reguły przekładają się na przyszłe zyski. Poznaj zasady tworzenia projektów CSR i najciekawsze ogólnopolskie przykłady takich działań.

Projekty CSR – czym są i po co je realizować?

Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli CSR to idea, która narodziła się jeszcze w drugiej połowie XX wieku. Wobec zarzutów, że przedsiębiorstwa są nastawione jedynie na zysk i przyczyniają się do pogorszenia poziomu życia obywateli, postanowiono zmienić ten sposób postrzegania. Wprowadzono działania, które miały na celu pokazanie firm jako organizacji społecznych, a nie tylko nastawionych na zarobek. Obecnie realizowane projekty CSR mają przynieść właśnie taki skutek.

Cele projektów CSR

Przedsiębiorcy coraz częściej zdają sobie sprawę, że wolny rynek wymusza na nich konkretne działania. Duża konkurencja sprawia, że to klient decyduje o tym, jaki produkt i usługę wybierze, a cena nie zawsze ma największe znaczenie. Zadaniem projektów CSR jest dotarcie do klientów poprzez wskazanie na pewne wartości, które są ważne także dla odbiorców. Te działania mają przekonać do siebie również współpracowników, lokalne społeczności i inne grupy, na których szczególnie zależy przedsiębiorstwu. 

Czym w istocie są te projekty?

Projekty CSR to konkretne działania, które skierowane są do konkretnej grupy. Mogą przynieść efekty, ale tylko w przypadku, kiedy są prowadzone bardzo precyzyjnie i długofalowo. Nie można nazwać takim projektem jednorazowego przedsięwzięcia, a raczej szereg działań rozłożonych w czasie. Wówczas z biegiem czasu w świadomości odbiorców firma będzie kojarzyła się z konkretnymi aktywnościami, a nie tylko produktami na sklepowych półkach. 

Jak wybierać odpowiednie projekty CSR?

Sporą trudność może sprawiać dobranie takiego rodzaju działania, które przyniesie oczekiwaną korzyść. Należy wybrać dziedziny, w których firma będzie lepiej rozpoznawana, albo propagowanie wartości, które są bliskie konkretnym odbiorcom. W zdecydowanej większości projekty CSR obejmują działania na rzecz ochrony środowiska, fundowania stypendiów naukowych, a także pracę nad poprawą zdrowia i życia osób bezpośrednio związanych z firmą. 

Koszty a korzyści

Nie można zapominać o tym, że najważniejszym celem, jaki stoi przed każdą firmą, jest generowanie zysków. Zatem wszystkie koszty związane z projektami CSR nie mogą znacznie wpływać na bilans finansowy. Inwestycja w OZE musi w przyszłości przynosić konkretny zysk, a zapewnienie komfortowych warunków pracownikom nie może zaważyć na opłacalności produkcji. Zatem potrzebne tu jest wyczucie i znalezienie optymalnej proporcji. 

Najciekawsze projekty CSR – jak to robią potentaci?

Już pod koniec XX wieku zachodnie marki zabrały się za realizację projektów CSR w naszym kraju. To one dały wskazówkę, w jaki sposób można działać i jednocześnie budować tożsamość marki. Przygotowaliśmy kilka ciekawych przykładów takiego działania, które mogą stanowić inspirację dla dużych i mniejszych firm. 

Czyste środowisko naturalne z Kroplą Beskidu 

Przykład projekty CSR skierowanego w stronę lokalnej społeczności, w tym wypadku mieszkańców Beskidu Sądeckiego. Producent wody od 2005 roku przyznaje granty finansowe na rzecz małych inicjatyw proekologicznych, szczególnie obejmujących zasoby wodne. Dzięki temu udaje się poprawić jakość wody w ujęciach, a także chronić naturalny ekosystem w całym regionie. 

Stypendia L’Oreal dla kobiet 

Producent kosmetyków od lat wspiera kobiety nie tylko w uzyskaniu pięknego wyglądu, ale także wiedzy naukowej. Każdego roku firma przyznaje stypendia dla pań, które chcą nadal rozwijać się naukowo. Stypendia magisterskie, doktoranckie i habilitacyjne wypłacane są w różnych wysokościach nawet do 35 tysięcy złotych. 

Zdrowi pracownicy i klienci Biedronki 

Od kilkunastu lat ciekawy projekt CSR realizuje też jedna z największych sieci dyskontów spożywczych, czyli Biedronka. Chodzi o badania profilaktyczne, jakim co roku poddawani są wszyscy pracownicy, a także zaproszenie klienci. Jednocześnie z badaniami prowadzona jest akcja promująca aktywność fizyczną. 

Projekty CSR – podsumowanie 

Długofalowe projekty CSR dokładnie zaplanowane i sumiennie realizowane z pewnością w przyszłości przyniosą korzyści. Zarówno osoby współpracujące z przedsiębiorstwem, jak i lokalne społeczności zaczną utożsamiać się z firmą, która robi coś dobrego. Od takiej świadomości już niewielki krok do zwiększenia sprzedaży, a także zatrudniania najlepszych fachowców i zyskania przychylności władz samorządowych.

Powiązane:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Related Posts