CSR – przykłady społecznej odpowiedzialności biznesu w organizacji

Wiktoria Pilch
csr przykłady

CSR – przykłady dotyczące tej polityki prowadzenia przedsiębiorstwa mnożą się w szybkim tempie. Jakie inicjatywy możesz brać pod uwagę, aby angażować się w społecznie odpowiedzialne działania? Sprawdź, jak wpłynie to na twoją konkurencyjność na rynku.

Skrót CSR oznacza nic innego, jak corporate social responsibility. Te angielskie słowa można przetłumaczyć jako “społeczną odpowiedzialność biznesu”. W jaki sposób wprowadzić takie działania do swojej organizacji i promować dobre praktyki oraz zrównoważony rozwój? To łatwiejsze niż ci się wydaje, a ponadto może bardzo pozytywnie wpłynąć na wizerunek całej firmy.

Działania CSR, od których warto zacząć w organizacji

Prowadzenie odpowiedzialnego biznesu jest niezwykle istotne, zwłaszcza w dzisiejszych czasach. Takie zarządzanie firmą może przynieść ci wiele korzyści, dlatego już od początku jej istnienia powinieneś opracować przynajmniej podstawy strategii CSR. Nawet małe i średnie firmy mogą realnie dbać o dobre, proekologiczne i społeczne praktyki! Na początek warto zacząć od ustalenia takich wypłat i godzin pracy, aby zatroszczyć się o zatrudniane osoby. Powinny one mieć możliwość rozwijania swoich umiejętności oraz spędzania wystarczającego czasu z bliskimi. To z pewnością przełoży się korzystnie na ich zdrowie, samopoczucie, jak i zaangażowanie w rozwój przedsiębiorstwa.

Strategia CSR w biznesie powinna angażować wszystkich!

Kolejna ważna kwestia to działania proekologiczne i kampanie, które mogą odbywać się także poza korporacją. Ważne są uczciwe działania na rzecz lokalnej społeczności, np. pomoc ubogim czy wspieranie szkół. Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą angażować się w charytatywne zawody sportowe, a także informować swoich klientów na temat zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego. Dbanie o swoich pracowników zgodne ze strategią CSR może zaś uwzględniać również wywiad środowiskowy, dzięki któremu będzie można dopasować działania przedsiębiorstwa do ich potrzeb.

Fundacja lokalna może pomóc przedsiębiorstwu

Małe i średnie przedsiębiorstwa raczej nie mogą sobie pozwolić na to, aby zakładać fundacje, ponieważ jej działalność pochłania duże ilości funduszy. Jeśli jednak jako właściciel firmy posiadasz wystarczające środki oraz pomysł, nic nie stoi na przeszkodzie, aby powołać taką organizację. Wiele dużych korporacji, które dbają o społeczną odpowiedzialność, uwzględnia w swoim programie CSR właśnie tego typu działalność dobroczynną. Nie zapominaj jednak, że pomaganie nie jest wcale takie proste, dlatego bardzo ważne jest, aby wychodząc z inicjatywą, dowiadywać się jak najwięcej i zatrudniać osoby, które będą w stanie rzeczywiście taką politykę zrealizować.

Corporate social responsibility – zadbaj o środowisko naturalne

Zyski ze sprzedaży i rozwój firmy to oczywiście nie wszystko, co powinno się liczyć dla jej właściciela. Zwróć uwagę na to, że CSR uwzględnia także stan środowiska, które z kolei bezpośrednio wpływa na to, jak czują się ludzie. Dlatego na ile to możliwe, zadbaj o środowisko naturalne, stosując się do zasad w ramach CSR – przykłady takich działań to np. segregacja śmieci czy oszczędność wody. Staraj się korzystać z odnawialnych źródeł energii i promuj wiedzę na temat ekologii wśród swoich pracowników. To naprawdę się opłaci! W końcu mniejsze zużycie wody czy energii bądź korzystanie z fotowoltaiki wpłynie na obniżenie kosztów. To zaś pozwoli ci na tworzenie kolejnych ciekawych inwestycji.

Społeczna odpowiedzialność biznesu a public relations

Niezwykle istotne jest to, że interesariusze zwracają uwagę na działania i zachowanie firmy. Dlatego tworzenie warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego pozytywnie wpływa na wizerunek przedsiębiorstwa, ułatwiając współpracę z klientami i tworząc wokół firmy społeczność wspierającą jej działania. Z tego powodu przedsiębiorstwa dbające o praktyki CSR mają np. ułatwioną walkę z kryzysami. Ważne jest jednak, aby cały czas o nie dbać, zajmując się np. recyklingiem, troszcząc o pracowników czy po prostu inwestując w zasoby ludzkie, niekoniecznie bezpośrednio związane z przedsiębiorstwem.

Kampania marketingowa zgodna z zasadami CSR

Strategia rozwoju twojego przedsiębiorstwa bez wątpienia zakłada również działania marketingowe. Jeśli zaś prowadzisz dobre praktyki, możesz się nimi pochwalić. Zwróć uwagę klientów na transparentność swojej firmy czy na proekologiczne działania, które sprawiają, że organizacja wyróżnia się na tle innych. To może wpłynąć wyłącznie na korzyść twojej organizacji. Ponadto kampanie mogą mieć wydźwięk ekologiczny. Na przykład, jeśli produkujesz wodę butelkowaną, zwróć uwagę na zanieczyszczenia naturalnych źródeł oraz na to, co powinno się zrobić z opakowaniem po jego zużyciu.

Bycie społeczne odpowiedzialnym, czyli dbanie o źródła materiałów

Dbanie o swoich pracowników to nie wszystko. Niezmiernie ważne jest również to, aby surowce i półprodukty, z których produkujesz towar pochodził z odpowiednich źródeł. Chodzi przede wszystkim o wsparcie lokalnych producentów. Takie zarządzanie przedsiębiorstwem pomoże ci w obniżeniu kosztów transportu, a następnie w podwyższeniu jakości produktów. Ponadto zwróć też uwagę, gdzie kupujesz konkretne przedmioty. Na przykład jako producent czekolady będziesz musiał sprowadzać ją z zagranicznych upraw. Wtedy jednak zwrócić uwagę na to, aby ta była ekologiczna, a osoby pracujące przy kakaowcach były odpowiednio opłacane. To samo dotyczy np. produkcji materiałów w innych krajach czy tworzenia części elektronicznych.

Jak poznać zasady społecznej odpowiedzialności biznesu?

Jeśli zasady związane z CSR wciąż są dla ciebie niejasne, zwróć uwagę na organizację Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Współpracuje ona z przedsiębiorstwami, pomagając im we wdrażaniu dobrych praktyk. Zarówno małe, jak i duże firmy mogą na tym skorzystać, tworząc odpowiednie strategie zarządzania. W ten sposób łatwiej zorganizujesz szkolenia i sam zdobędziesz wiedzę, która pomoże ci w stworzeniu ekologicznej, ale również działającej o dobro innych firmy. Ta organizacja zajmuje się również szkoleniami, w których naprawdę warto brać udział.

Przykładów na wprowadzanie zasad CSR do przedsiębiorstwa może być jeszcze więcej. Pamiętaj, że każde działanie poprawiające samopoczucie twoich pracowników i wpływające pozytywnie na twoje otoczenie jest inwestycją, która po prostu się zwróci. Dzięki temu zadbasz o wizerunek przedsiębiorstwa, a także sprawisz, że zarówno klienci, jak i osoby, które zatrudniasz będą chciały do ciebie wracać.



Powiązane:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Related Posts