Obszary CSR obejmują wiele aspektów działania organizacji. Co dokładnie bierze pod uwagę społeczna odpowiedzialność biznesu i na co warto zwrócić szczególną uwagę, planując strategię firmy? Zacznij zmieniać świat już teraz!
CSR to skrót od angielskich słów corporate social responsibility. Ten ruch czy też sposób zarządzania skupia się przede wszystkim na dbaniu o prawa człowieka, na zrównoważonym rozwoju oraz ruchach proekologicznych. W Polsce zajmuje się nim przede wszystkim organizacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Jakie obszary CSR warto wprowadzić do swojego przedsiębiorstwa? Poznaj możliwości i inicjatywy, które warto już teraz wdrożyć do organizacji!
Jakie obszary działania obejmuje CSR w Polsce?
Obszary CSR uwzględniają liczne aspekty działania przedsiębiorstwa. Warto wziąć pod uwagę, że osoba, która naprawdę chce stworzyć miejsce dobre zarówno dla pracowników, okolicznej społeczności, jak i środowiska, nie musi wprowadzać wszystkich zmian od razu. Zmiany, nawet najmniejsze, możesz wprowadzać między innymi w takich dziedzinach, jak:
- dbanie o przyrodę;
- społeczność stworzoną wokół twojego przedsiębiorstwa (np. mieszkańców okolicy);
- prawa pracowników;
- prawa zwierząt;
- transparentność przedsiębiorstwa;
- dbanie o zrównoważony rozwój rynku;
- działalność charytatywna.
Strategie CSR w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Warto zwrócić uwagę na to, że wprowadzenie przynajmniej części z obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu do działania swojego przedsiębiorstwa, bądź np. próba spełnienia normy ISO 26000, może pozytywnie wpłynąć na odbiór firmy przez otoczenie.
Interesariusze chętniej inwestują i korzystają z ofert marek, które wykazują inicjatywę działania uczciwego i zgodnego z prawem. Dodatkowe działania na rzecz otoczenia czy środowiska są zaś dobrze widziane i jako właściciel przedsiębiorstwa możesz się zawsze nimi chwalić. Temat społecznej odpowiedzialności biznesu jest tak popularny, że wiele organizacji posiada na swoich stronach osobne działy poświęcone właśnie tej kwestii.
Społeczna odpowiedzialność biznesu – jakie zmiany wdrażać na początku?
Obszary CSR obejmują tak podstawowe elementy, jak na przykład dobrobyt pracownika. Biznesowy model wielu firm zakłada wyzyskiwanie osób, które pracują w danym miejscu, np. poprzez niepodpisywanie umów lub przez płacę nieadekwatną do wykonywanych przez daną osobę zadań. Działania CSR mają na celu ograniczyć takie wykorzystywanie pracowników. Jeśli chcesz być odpowiedzialnym właścicielem przedsiębiorstwa, zadbaj o to, by twoi pracownicy mieli wystarczającą ilość czasu wolnego, godziny ich pracy sprzyjały ich życiu rodzinnemu, a płaca była zawsze adekwatna i pozwalająca im na godne, szczęśliwe życie. W ten sposób na pewno nie tylko łatwiej zdobędziesz partnerów biznesowych i zadbasz o swój PR, ale przede wszystkim zyskasz chętne do pracy i zmotywowane osoby. Nie rezygnuj z programów dla pracowników, które będą działały na ich korzyść!
Dostawca też ma znaczenie – dbaj o cały łańcuch produkcyjny
Olbrzymi wpływ na społeczeństwo i środowisko ma również to, z kim współpracujesz. Opłacając przedsiębiorstwa, które negatywnie wpływają na otoczenie, dodatkowo dodatkowo je wspomagasz. Chociaż nie zawsze jest to możliwe, staj się np. wybierać dostawców o przejrzystym modelu działania. Sprawdzaj, gdzie dokładnie produkowane są przedmioty, a także czy pracownicy są tam dobrze traktowani. Warto prowadzić także działania z zakresu edukacji klientów (m.in. poprzez kampanie społeczne), np. dawać im znać, na co zwracać uwagę, aby korzystać z usług ekologicznych i odpowiedzialnych społecznie marek.
Obszary CSR uwzględniają również pracę wolontariacką, np. na rzecz mieszkańców okolicy. Możesz organizować wykłady czy dni otwarte w przedsiębiorstwie, edukując okoliczną młodzież. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie również wolontariatu pracowniczego w godzinach pracy. Mogą to być proste działania w samej firmie, ale również wspólne wspomaganie okolicznych miejsc, które takiej pomocy potrzebują, np. pomoc w zorganizowaniu wydarzenia dla osób niepełnosprawnych.
Środowisko naturalne a CSR w twojej firmie
Nie bez znaczenia jest również odpowiedzialność organizacji za środowisko. Dotyczy to nie tylko łańcucha dostaw, ale również wprowadzenia ekologicznych rozwiązań w przedsiębiorstwie. Jeśli masz własny budynek, możesz dopilnować, aby przynajmniej część z wykorzystywanego prądu pochodziła z ekologicznych źródeł, np. fotowoltaiki. Warto także ograniczyć zużywanie plastiku, wymieniając plastikowe pudełka jednorazowego użytku na te wykonane z kartonu bądź biodegradowalnych materiałów. Możesz także wspomóc finansowo organizacje, które wyławiają z oceanów plastik. To dobrze wpłynie na społeczność lokalną, która z czasem na pewno zauważy ograniczone zanieczyszczenie w swoim otoczeniu, zwłaszcza jeśli twoja marka jest dużą, bądź sprawnie rozwijającą się firmą produkcyjną. Nic nie stoi też na przeszkodzie, abyś np. rozpoczął niewielką kampanię marketingową promującą recykling oraz troskę o środowisko w swoim najbliższym otoczeniu.
CSR – zmianę rozpocznij od razu
Nawet jeśli twoje przedsiębiorstwo jest niewielkie i nie masz funduszy na prowadzenie rozległych działań, zmianę możesz zacząć już teraz. Pozytywnie wpłyniesz na środowisko, jeśli wprowadzisz w swoim biurze recykling lubzaczniesz tworzyć w nim społeczność, która wzajemnie się wspiera. Prowadzenie biznesu nie jest proste, jednak działanie zgodnie z etyką i wrażliwością zarówno na sprawy środowiskowe, jak i kwestie związane ze społeczeństwem, na pewno ci się opłaci. Być może małe i średnie firmy nie od razu będą zwracały uwagę innych, ale proekologiczne oraz uczciwe działania są zawsze dobrze widziane przez społeczeństwo.
Zaangażowanie społeczne i branie odpowiedzialności za to, co robisz, opłaci się wszystkim. Dlatego już teraz zainteresuj się tym, co może zaoferować ci wprowadzenie różnych obszarów CSR do twojej firmy!
Powiązane:
- Czym jest norma ISO 26000? Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności
- CSR – społeczna odpowiedzialność i zarządzanie przedsiębiorstwem
- CSR – przykłady społecznej odpowiedzialności biznesu w organizacji
- Czym jest norma SA 8000? Społeczna odpowiedzialność w biznesie
- Narzędzia społecznej odpowiedzialności biznesu, czyli CSR
- Strategia CSR – kompas dla firmy i jej interesariuszy