Dbaj o społeczną odpowiedzialność biznesu i rozwój swojej firmy, wykorzystując narzędzia CSR! Szybko dostrzeżesz ekonomiczne zalety, jakie przyniosą ci takie rozwiązania. Które instrumenty w ramach CSR warto wdrażać?
CSR to skrót od angielskich słów Corporate Social Responsibility, które można przetłumaczyć jako „społeczną odpowiedzialność biznesu”. Wprowadzić można ją do działania każdej organizacji, także tej najmniejszej. Jakie narzędzia możesz wykorzystać w zarządzaniu przedsiębiorstwem, dla którego istotne jest działanie nie tylko zgodnie z prawem, ale także w trosce o ludzi i ochronę środowiska? To coś więcej niż zwykła biznesowa strategia!
CSR w Polsce – zasady społecznej odpowiedzialności biznesu są ważne
Zasady prowadzenia odpowiedzialnego biznesu stały się kluczowe w Polsce na początku XXI wieku. Wtedy właśnie można było obserwować duży napływ zagranicznych inwestorów, którzy rozpoczęli wprowadzanie strategii CSR na terenie naszego kraju. To doprowadziło między innymi do stworzenia Respect Index na GPW w Warszawie, czy też do utworzenia się Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Ta organizacja wspiera przedsiębiorstwa w etycznych działaniach CSR i pomaga tworzyć inicjatywy z nim związane. Ponadto aktualnie wiele firm stara się spełniać normę ISO 26000, która jednak nie podlega jeszcze certyfikacji.
Wdrożone zasady CSR w Polsce i ich pozytywny wpływ
Wdrażanie zasad CSR wpływa pozytywnie m.in. na zrównoważony rozwój otoczenia, bogacenie się okolicy oraz na zmniejszenie jej zanieczyszczenia. To zaś jest ważne dla każdego, kto w danym miejscu mieszka i żyje, także dla właściciela przedsiębiorstwa. Sama firma może jednak także korzystać z wprowadzania takich praktyk. W ten sposób wzrasta jej konkurencyjność, a wysoka etyka biznesu zachęca klientów do zakupu i pozytywnie wpływa na jej wizerunek. Dlatego warto poznać przynajmniej wybrane narzędzia i traktować temat społecznej odpowiedzialności z powagą.
Narzędzia społecznej odpowiedzialności w przedsiębiorstwie – kampanie społeczne
Kapanie społeczne to bardzo ważny element budujący odpowiedzialność społeczną. Najczęściej z tego narzędzia korzystają duże przedsiębiorstwa poprzez np. emitowanie spotów edukacyjnych w telewizji. Jednak nawet właściciele małych i średnich firm mogą je wykorzystać! W końcu kampania nie musi od razu obejmować całej Polski czy miasta. Możesz zaprojektować ulotki i rozdawać je w swojej firmie bądź rozwiesić plakaty w swoim otoczeniu oraz stworzyć spoty na social mediach. Mogą one dotyczyć zarówno problemów środowiskowych, jak i społecznych bądź kulturalnych. To zależy już od ciebie.
Korzystanie z narzędzi CSR to nie tylko działania na rzecz społeczeństwa czy otoczenia, ale także poprawa poziomu życia pracowników w firmie. Dlatego tak ważne jest, aby odpowiedzialna społecznie firma pilnowała odpowiednio wysokich wypłat oraz godzin pracy. Warto wprowadzać także różnorodne udogodnienia dla pracowników, np. dodatkowe darmowe szkolenia, więcej dni urlopowych czy różnorodne benefity, np. wyjścia do kina. Takie praktyki CSR pomogą ci lepiej zarządzać zasobami ludzkimi oraz sprawią, że osoby pracujące dla ciebie chętniej zostaną w twoim przedsiębiorstwie.
Odpowiedzialna strategia CSR? Wolontariat pracowniczy
Kolejnym z narzędzi wprowadzania CSR do twojej firmy jest realizowanie wolontariatu pracowniczego. Może być to wydarzenie jednorazowe, np. udział w przygotowaniu eventu, ale możesz także organizować to wraz ze swoimi pracownikami cyklicznie. To może być dosłownie wszystko, od pomocy konkretnej organizacji po przygotowywanie posiłków dla osób ubogich. Takie działania nie tylko pozytywnie wpłyną na twoje otoczenie i pomogą społeczeństwu, tworząc dobry wizerunek twojej firmy, ale pomogą także przełamać monotonię w pracy i lepiej zintegrują twój zespół.
Raportuj społecznie i bądź transparentny!
Jako przedsiębiorca nie masz obowiązku, aby publikować wszystkie swoje przychody. Jednak im bardziej transparentna będzie twoja firma, tym więcej zaufania zdobędzie. Z tego powodu firmy praktykujące strategie CSR tworzą raporty społeczne. Informacje, które można w nich znaleźć, często analizują wpływ organizacji na środowisko i swoje najbliższe otoczenie. Daj się poznać innym i chwal się swoimi osiągnięciami, aby zwrócić na siebie uwagę potencjalnych klientów.
Wdrażanie społecznej odpowiedzialności w inwestycjach
CSR to dbanie o prawa człowieka, które wiążą się także z wybieraniem odpowiednich inwestycji. Staraj się zawsze postępować odpowiedzialnie. Jeśli np. posiadasz szwalnie, wybieraj dostawców materiałów wytworzonych lokalnie w Polsce. Inwestuj w budynki, które posiadają ekologiczne rozwiązania, a na pierwszym miejscu zawsze stawiaj rozwój twoich własnych pracowników. Nie zapominaj, że wspomagając inne lokalne firmy wspierasz lokalną społeczność. Zwracaj uwagę na etyczne konsekwencje twoich wyborów.
CSR to dbanie o środowisko naturalne
Kolejne z narzędzi CSR polega na ochronie środowiska. Jeśli tylko możesz, staraj się więc wybierać ekologiczne rozwiązania, np. korzystaj z fotowoltaiki bądź innego źródła energii odnawialnej. Zachęcaj pracowników do gaszenia świateł i oszczędzania wody, a także staraj się, aby proces produkcji w twojej firmie wytwarzał jak najmniej odpadów. Nie zapominaj o recyklingu! Przydać się mogą również szkolenia dla pracowników, które pomogą im wdrożyć ekologiczne rozwiązania do ich codziennego życia. Takie działania pozytywnie wpłyną na stan finansów twojego przedsiębiorstwa, ponieważ stosując się do zasad CSR, można naprawdę wiele zaoszczędzić.
Studia podyplomowe z zarządzania mogą pomóc
Zasady zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu mogą stanowić pewne wyzwanie, jeśli nie jesteś biegły w tematyce zarządzania. To istotne, ponieważ CSR wymaga strategicznego działania. Z tego powodu, jeśli jesteś w trakcie zakładania własnej firmy, rozważ podjęcie studiów podyplomowych, które nauczą cię, jak skutecznie zarządzać. Odpowiedni poziom edukacji sprawi, że łatwiej będzie ci efektywnie zająć się przedsiębiorstwem. Wtedy szybciej ustalisz, np.:
- dobre programy dla pracowników;
- strategię zarządzania w kryzysie;
- współpracę z kontrahentami zagranicznymi;
- realizację celów i interesów społecznych;
- w jaki sposób chcesz nieść pomoc potrzebującym.
Każdy z tych elementów może być ważnym elementem CSR-u w przedsiębiorstwie, a twoja świadomość dotycząca działania marki i jej tworzenia pozytywnie wpłynie na wizerunek i możliwość jej rozwoju. Dlatego już teraz sprawdź np. stronę internetową najbliższego ci uniwersytetu ekonomicznego, aby poznać jego ofertę i wytyczyć dla siebie dalsze ścieżki rozwoju. O to zawsze musisz dbać w pierwszej kolejności!
Odpowiedzialność społeczna zaskakująco łatwa
Jak widzisz, stosowanie się do zasad płynących z CSR i wdrażanie ich do swojej działalności nie jest skomplikowane. Możesz to robić, korzystając z wielu dostępnych narzędzi CSR. Nie chodzi o to, aby od razu wprowadzać poważe i rewolucyjne zmiany. Wystarczy, że stopniowo będziesz poprawiał warunki w twojej firmie.
Dzięki zastosowaniu zasad społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju zyskają wszyscy: zarówno ty, twoi pracownicy, klienci oraz całe najbliższe otoczenie, również środowisko. Korzystaj z różnych narzędzi CSR i już teraz zacznij myśleć o przyszłości – swojej i twojego świata.
Powiązane:
- CSR – przykłady społecznej odpowiedzialności biznesu w organizacji
- Czym jest norma ISO 26000? Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności
- Obszary CSR – czym zajmuje się społeczna odpowiedzialność biznesu?
- Czym jest norma SA 8000? Społeczna odpowiedzialność w biznesie
- CSR – społeczna odpowiedzialność i zarządzanie przedsiębiorstwem
- CSR w Polsce, czyli kto dba o dobre praktyki w biznesie