Zmiany klimatu coraz bardziej dają się we znaki. Kluczową kwestią jest w tym momencie mobilizacja działań międzynarodowych w dążeniach do neutralności klimatycznej. Jednym z nich jest kompensacja emisji CO2.
Kryzys klimatyczny już od dłuższego czasu jest tematem poddawanym dyskusji, jednak dopiero w ostatnich latach świat zaczął podejmować radykalne kroki, aby mu zapobiec. Według większości naukowców ludzkość wciąż ma szansę na zatrzymanie zmian klimatu. Szkody, które działalność człowieka poczyniła do tej pory, są nieodwracalne. Radykalna redukcja emisji – o ile nastąpiłaby w najbliższych trzech dekadach – mogłaby jednak zatrzymać najgorsze. Unia Europejska wybrała 2050 rok jako datę graniczną w dążeniu do zeroemisyjności. Jakie zmiany są wprowadzane, aby cel ten mógł zostać osiągnięty? Kompensacja emisji CO2 to ważny element strategii Unii Europejskiej i państw świata, planujących osiągnąć zeroemisyjność. Na czym polega i w jaki sposób można do niej dążyć?
Kompensacja emisji dwutlenku węgla – czym jest?
Kompensowanie emisji dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych może przybierać różne formy. Zasadniczo, każde działanie, mające na celu obniżenie emisji, można uznać za przejaw kompensacji CO2. Do najważniejszych zalicza się:
- inwestycje w energię odnawialną;
- inwestycje w technologie zeroemisyjne;
- zwiększanie efektywności energetycznej;
- opłaty za ślad węglowy.
Ostatnia metoda znajduje największe zastosowanie w obiegu towarów. Transport dóbr generuje ogromny ślad węglowy, który można kompensować poprzez dostosowywanie cen na granicach państw z uwzględnieniem emisji dwutlenku węgla. Działanie to ma na celu zminimalizowanie zjawiska, jakim jest outsourcing produkcji w krajach nieregulujących kwestii emisyjnych.
Opłaty za ślad węglowy jako jedna ze strategii redukcji emisji CO2
Niektóre firmy z branży transportowej i lotniczej również stosują opłaty za carbon print. Może być to opcjonalny dodatek lub element całkowitej ceny usługi. Podobnie jest w przypadku branży paliwowej. Coraz więcej korporacji wprowadza opłatę węglową, mającą służyć neutralizacji emisji. Kupując paliwo, klient uiszcza opłatę, za którą nabywane są kredyty węglowe. Mają one rekompensować całkowitą emisję danego pojazdu.
Energia odnawialna jako sposób na kompensację energii
Jeśli chodzi o inwestycje w energię odnawialną, na świecie dominuje obecnie fotowoltaika. Energia słoneczna jest najbardziej demokratyczna, co przekłada się na jej popularność. Dostęp do światła słonecznego jest powszechny, a technologia jego przetwarzania na energię względnie tania i nieskomplikowana.
Trzeba jednak pamiętać, że jej stosowanie stawia nowe wyzwania w kontekście ochrony środowiska. Rosnące zapotrzebowanie na panele zwiększa wydobycie litu, co odbija się negatywnie na środowisku. Z kolei same panele mają względnie krótki okres przydatności, po którego upływie stają się dość problematycznymi odpadami.
Standard efektywności energetycznej jako sposób na kompensację energii
Unia Europejska standaryzuje zarządzanie energią poprzez przyznawanie organizacjom certyfikatów określających ich efektywność energetyczną. Uzyskanie certyfikatu ISO 50001 to dla firmy szansa w rozwoju biznesu. Ponadto, spełnienie tej normy kreuje ekologiczny wizerunek firmy, co może przyczynić się do wzrostu liczby klientów i pozyskania nowych partnerów biznesowych, kładących nacisk na odpowiedzialność środowiskową. System zachęca więc do kompensacji CO2. Warto wspomnieć, że innymi normami stosowanymi w zarządzaniu środowiskowym są ISO 14001 oraz ISO 9001.
ETS – unijny sposób na kompensację energii
Redukcja emisji wymaga wprowadzenia różnych innowacyjnych rozwiązań, które często słono kosztują. Wiele firm z różnych sektorów nie byłoby w stanie sprostać wyśrubowanym normom – często redukcja emisji wymaga dość radykalnej transformacji, która może trwać latami. Dobrym rozwiązaniem w takim przypadku jest kompensacja dwutlenku węgla wyemitowanego przez jeden sektor poprzez redukcję w innym.
Aby to umożliwić, stworzono ETS – unijny system handlu uprawnieniami do emisji. W jego ramach podmioty mogą kupować i otrzymywać uprawnienia do emisji, a następnie wymieniać je między sobą. Rozwiązanie to daje szanse na funkcjonowanie firmom niebędących obecnie w stanie spełnić norm emisyjnych, lecz dążącym do tego. Warto zaznaczyć, że każdego roku limit emisji ustalany w ETS się zmniejsza, a więc wprowadzanie rozwiązań wspierających niskoemisyjność jest nieuniknione.
Powiązane:
- Redukcja emisji CO2 w UE i na świecie – czy uda się osiągnąć neutralność klimatyczną?
- Zeroemisyjność w UE i na świecie – czy uda się ją osiągnąć?
- Pochłaniacz CO2 – jak działa i czy jest w stanie znacząco obniżyć emisje?
- Neutralność klimatyczna 2050 – jak Unia Europejska dąży do zeroemisyjności i neutralności klimatycznej?
- Jak osiągnąć zerowy ślad węglowy dla człowieka, przedsiębiorstwa i regionu
- Jak zmniejszyć swój ślad węglowy?